Týka sa kyberzákon aj miest?
15. oct 2019
V poslednom čase sa dosť začalo diskutovať či sa kybernetický zákon týka aj miest a obcí. Podľa nášho názoru áno. Stačí si prejsť pár paragrafov v samotnom zákone a vo vyhláške 164/2018 Z. z., ktorou sa určujú identifikačné kritériá prevádzkovanej služby.
Podľa zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti (ďalej „kyberzákon“) §3 ods. k) a l) prevádzkovateľom základnej služby je orgán verejnej moci alebo osoba, ktorá prevádzkuje aspoň jednu službu, ktorá je zaradená v zozname základných služieb a:
- závisí od sietí a informačných systémov a je činnosťou aspoň v jednom sektore alebo podsektore podľa prílohy č. 1,
- je informačným systémom verejnej správy, alebo
- je prvkom kritickej infraštruktúry.
Pričom informačným systémom verejnej správy sa berie informačný systém podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z. a povinné osoby podľa tohto zákona sú aj obce. Zákon síce bol nahradený zákonom č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe, ale definícia informačného systému verejnej správy, a tiež koho sa týka ostala zachovaná.
Identifikačné kritéria ďalej upresňuje vyhláška 164/2018 Z. z., kde sú kritéria rozdelené do dvoch skupín, sektorové a dopadové. Aby sa subjekt stal prevádzkovateľom základnej služby musí spĺňať minimálne jedno sektorové a jedno dopadové kritérium.
Prevádzkovateľ služieb | Špecifické sektorové kritériá (jednotlivo) | Dopadové kritériá (jednotlivo). Dopad kybernetického bezpečnostného incidentu v informačnom systéme alebo sieti, na ktorých fungovaní je závislé poskytovanie služby môže spôsobiť: |
Orgán verejnej moci. | Služba, ktorá je na základe vyhodnotenia rizík v rámci organizácie definovaná ako podstatná služba v jednom podsektore: a) bezpečnosti, b) informačných systémov verejnej správy, c) obrany, d) spravodajské služby, alebo e) utajovaných skutočností vo vzťahu k fungovaniu príslušného ústredného orgánu podľa zákona. |
1. Ohrozenie dostupnosti, pravosti, integrity alebo dôvernosti uchovávaných, prenášaných alebo spracúvaných údajov, alebo súvisiacich služieb poskytovaných alebo prístupných prostredníctvom týchto sietí a informačných systémov, ktoré postihuje viac ako 1 000 osôb.
5. Narušenie verejného poriadku, verejnej bezpečnosti, mimoriadnu udalosť alebo tieseň, ktorá môže vyžadovať vykonanie záchranných prác, alebo výkon činností a opatrení súvisiacich s poskytovaním pomoci v tiesni. |
Z priloženej tabuľky jasne vidieť, že mestá spĺňajú, nie jedno, ale hneď viac dopadových kritérií a mali by byť zapísane v registri základných služieb. Podľa §17 kyberzákona „Úrad (NBÚ) v spolupráci s príslušným ústredným orgánom (Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu) zaradí základnú službu podľa § 3 písm. k) druhého bodu do zoznamu základných služieb a jej prevádzkovateľa do registra prevádzkovateľov základných služieb“. Dotazovali sme sa aj na jednom aj druhom úrade, a podľa strohých informácií usudzujeme, že sa tak ešte nestalo.